Projekty
Projekty zrealizowane w ciągu ostatnich 7 lat
Zadanie pn. “Przez poradę do aktywności społecznej” współfinansowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2017.
Adresaci projektu
Adresatami zadania były osoby niepełnosprawne i członkowie ich rodzin z Łomży oraz powiatów Łomżyńskiego i zambrowskiego, którzy mogli skorzystać z bezpłatnych porad udzielanych w Punkcie informacyjno-poradniczym dla osób niepełnosprawnych i członków ich rodzin działającym przy Biurze Porad Obywatelskich w Łomży. Oferowane były porady przede wszystkim w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczeń społecznych i ochrony praw lokatorów. Udzielano również informacji o prawach i uprawnieniach osób niepełnosprawnych. W ramach porad oferowano osobom zainteresowanym prezentację nauki korzystania z usług publicznych udostępnianych w kanałach elektronicznych (tzw. e-administracji) oraz korzystanie z Biuletynu Informacji Publicznej.
Porady można było uzyskać:
W trakcie wizyt osobistych:
• zgłaszając się do Punktu w Łomży przy ul. Szosa Zambrowska 1/27, pok.215 w dniach od poniedziałku do piątku w godz. 9-13.
Za pośrednictwem komunikatora internetowego skype:
•zgłaszając się do punktu dostępu do poradnictwa online w Zambrowie działającego
w Ośrodku Wsparcia Rodziny Caritas Diecezji Łomżyńskiej, przy ul. Wojska Polskiego 49
w każdy poniedziałek w godz. 9-13.
Telefonicznie:
• dzwoniąc pod numer telefonu stacjonarnego 86 216 48 79 w dniach od poniedziałku do czwartku w godz. 9-13.
Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
• wysyłając pytanie na adres e-mail BPO w Łomży: bpolomza@o2.pl
Warunkiem udzielenia porady było:
- podanie danych osobowych oraz danych dotyczących orzeczenia o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy, a także numeru telefonu kontaktowego przy kontaktach osobistych,
- podanie nazwy powiatu, na terenie którego zamieszkuje osoba korzystająca z porady oraz rodzaju niepełnosprawności lub niezdolności do pracy.
Zadanie było realizowane do 31 grudnia 2017 r.

Obywatelskie – AKTYWNE
Adresaci projektu
Od 1 maja 2016 r. nasze Biuro uczestniczyło w projekcie realizowanym przez Związek Biur Porad Obywatelskich pn. Obywatelskie AKTYWNE współfinansowanym ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Projekt ten dotyczył pobudzania obywateli do aktywności poprzez poszerzenie i ułatwienie im dostępu do wiedzy, informacji i porad. W jego ramach działa internetowy serwis edukacyjno-poradniczy. Był on kierowany przede wszystkim do osób szukających w Internecie praktycznych informacji o swoich prawach i możliwościach ich dochodzenia. Przekazywał wiedzę o prawach i obowiązkach w różnych obszarach życia codziennego. Umożliwia również uzyskanie bezpłatnych porad za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Zadanie pn. Punkt informacyjno-poradniczy dla osób 60+ współfinansowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020.
Adresaci projektu
Projekt był adresowany do mieszkańców województwa podlaskiego w wieku powyżej 60 lat. W jego ramach udzielane były bezpłatne porady w sprawach związanych m.in. z zakresu ubezpieczeń społecznych, ochrony zdrowia, orzekania o niepełnosprawności, prawem rodzinnym, zadłużeniami. Ponadto osobom zainteresowanym w ramach porady oferowaliśmy prezentację i naukę korzystania z e-administracji.
Zachęcaliśmy do korzystania z Pakietu informacyjnego dla osób 60+, który był dostępny na naszej stronie internetowej: www.bpolomza.pl w zakładce „Publikacje”.
Odbyły się również szkolenia poświęcone następującym zagadnieniom:
- Zdrowie seniora.
- Senior w rodzinie.
Zadanie było realizowane do 31 grudnia 2016 r.

Projekt pn. Wspieranie przez doradzanie w partnerstwie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzin w Hajnówce i Ośrodkiem Wsparcia Rodziny im Bł. Marianny Biernackiej Caritas Diecezji Łomżyńskiej w Zambrowie był realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji z Funduszy EOG (http://www.eeagrants.org; http://www.norwaygrants.org).
Adresaci projektu
Projekt był adresowany do osób niepełnosprawnych i członków ich rodzin z Łomży oraz powiatów łomżyńskiego, hajnowskiego i zambrowskiego. W jego ramach świadczyliśmy specjalistyczne porady prawne z zakresu prawa rodzinnego, mieszkaniowego, ubezpieczeń społecznych, zatrudnienia i bezrobocia oraz świadczeń socjalnych lub informacje o prawach i uprawnieniach. Porady i informacje udzielane przez BPO w Łomży były poufne, bezpłatne, bezstronne, aktualne i rzetelne.
Porady prawne oraz informacje o prawach i uprawnieniach można było uzyskać:
w trakcie wizyt osobistych:
- zgłaszając się do siedziby BPO w Łomży. Prosiliśmy o wcześniejsze telefoniczne umówienie się na spotkanie.
- zgłaszając się do punktu w Zambrowie działającego w Ośrodku Wsparcia Rodziny Caritas Diecezji Łomżyńskiej w każdą pierwszą i trzecią środę miesiąca.
- niepełnosprawnym mieszkańcom Łomży mającym trudności z dotarciem do BPO oferowaliśmy udzielenie porady w ich miejscu zamieszkania.
za pośrednictwem komunikatora internetowego skype:
zgłaszając się do punktu dostępu do poradnictwa online działającego w Powiatowym
Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce,
Łącząc się z prywatnego komputera.
telefonicznie:
dzwoniąc pod numer telefonu stacjonarnego lub kom. w każdy poniedziałek.
w formie pisemnej:
wysyłając pytanie za pośrednictwem poczty elektronicznej,
wysyłając pytanie listownie.
Projekt był realizowany w okresie od 30 kwietnia 2014 r. do 30 kwietnia 2016 r.

Projekty w trakcie realizacji
„Punkt nieodpłatnego poradnictwa prawnego/ poradnictwa obywatelskiego w Powiecie Łomżyńskim w 2020 r.”

Celem projektu jest stworzenie osobom, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, możliwości korzystania z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego.
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej poradnictwo obywatelskie obejmują działania:
• dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej
• zmierzające do podniesienia jej świadomości o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach
• zapewniające wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym sporządzenie w razie potrzeby wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Uprawnione do korzystania z bezpłatnych porad obywatelskich w prowadzonym przez naszą organizację Punkcie są wszystkie osoby, których nie stać na poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej i które złożą stosowne oświadczenie.
Porady są udzielane przede wszystkim w trakcie wizyt osobistych podczas dyżurów doradców w Punkcie odbywających się od poniedziałku do piątku po 4 godziny dziennie w godzinach od 12.00 do 16.00.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie będą mogły stawić się w Punkcie, zapewniamy możliwość skorzystania z porady telefonicznej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych wymagających osobistego kontaktu – proponujemy wizytę doradcy w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej.
Prosimy umawiać się na wizytę dzwoniąc pod numer 86 215 69 18. Wszelkich informacji na temat bezpłatnego poradnictwa obywatelskiego udzielamy pod numerem: 86 216 48 79.
Wzmocnienie działalności Biura Porad Obywatelskich w świadczeniu poradnictwa obywatelskiego w społeczności lokalnej.
Celem projektu jest zwiększenie liczby mieszkańców województwa podlaskiego korzystających z usługi poradnictwa obywatelskiego świadczonego przez Biuro Porad Obywatelskich w Łomży w formach dogodnych dla odbiorców usługi i dostosowanych do sytuacji wynikającej z pandemii wirusa koronawirusa SARS-CoV- W ramach projektu zostanie przeprowadzona modernizacja strony internetowej, co pozwoli uczynić narzędzia promocji i informacji. Po dokonaniu modernizacji strony planujemy przeprowadzić akcję promocyjną skierowaną do lokalnych mediów oraz samorządów lokalnych z terenu woj. podlaskiego, które poprosimy o zamieszczenie linku do naszej strony internetowej. Będziemy na stronie regularnie zamieszczać porady wskazujące obywatelom, jak radzić sobie z trudnościami związanymi z panującą pandemią, w szczególności, z jakich form pomocy państwa i samorządów mogą oni korzystać.
Na stronie zostanie również zamieszczony formularz kontaktowy, za pomocą którego będzie można umówić się na wizytę i uzyskać poradę. Porady będą też udzielane w trakcie wizyt bezpośrednich podczas dyżurów pełnionych 2 razy w tygodniu po 2 godziny w poniedziałki i czwartki od godz. 10 do 12. W tych godzinach możliwe też będzie uzyskanie porady telefonicznej.