Projekty
Projekty w trakcie realizacji
„Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Powiecie Łomżyńskim w 2025 roku”

Zadaniem projektu jest stworzenie osobom, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, możliwości korzystania z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego.
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej poradnictwo obywatelskie obejmują działania:
• dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej
• zmierzające do podniesienia jej świadomości o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach
• zapewniające wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym sporządzenie w razie potrzeby wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Uprawnione do korzystania z bezpłatnych porad obywatelskich w prowadzonym przez naszą organizację Punkcie są wszystkie osoby, których nie stać na poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej i które złożą stosowne oświadczenie.
Porady są udzielane w trakcie wizyt osobistych podczas dyżurów doradców w Punkcie
od poniedziałku do piątku w godzinach od 12.30 do 16.30.
Dyżury w punkcie:
– w środę w godz. 12:30 – 15:30 posiada specjalizację: dyżur specjalistyczny nieodpłatnej pomocy prawnej z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników,
– w piątki w godz.: 12:30 – 16:30 posiada specjalizację: dyżur specjalistyczny poradnictwa obywatelskiego dla osób z niepełnosprawnościami i członków ich rodzin.
Wszelkich informacji na temat bezpłatnego poradnictwa obywatelskiego udzielamy pod numerem: 86 216 48 79.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w Punkcie, zapewniamy możliwość skorzystania z porady telefonicznej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych wymagających osobistego kontaktu – proponujemy wizytę doradcy w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej.
Prosimy o umawianie się na wizytę dzwoniąc pod numer 86 215 69 18 poniedziałek-piątek 7.30 – 15.30. Dostępne tą również zapisy on-line na stronie: http://powiatlomzynski.pl/ (pomoc prawna, porady obywatelskie, mediacja zapisy na bezpłatne usługi).
Projekty zrealizowane w ciągu ostatnich 7 lat
Zadanie pn. „Nowoczesne techniki komunikacyjne w poradnictwie obywatelskim” było realizowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Organizacji Poradniczych na lata 2022-2033. Kwota dofinansowania przyznana: 236 035,76 zł
Celem realizacji zadania było zapewnienie osobom starszym z terenu woj. podlaskiego i ich opiekunom dostępu do poradnictwa obywatelskiego w zróżnicowanych formach z wykorzystaniem nowoczesnych technik komunikacyjnych. Adresatami zadania byli również seniorzy i ich opiekunowie z Ukrainy przebywający na terenie woj. podlaskiego. Warunkiem udzielenia porady było podanie: informacji o wieku osoby zgłaszającej się po poradę lub pozostającej pod opieką członka rodziny oraz nazwy powiatu, na terenie którego zamieszkuje osoba korzystająca z porady. Zakładaliśmy, że dzięki poradom zwiększy się wiedza adresatów zadania na temat przysługujących im praw socjalnych, takich jak prawo do ochrony zdrowia, prawo do zabezpieczenia socjalnego, prawo do świadczeń socjalnych, prawo do mieszkania, a także na temat możliwości dochodzenia tych praw. Przewidywaliśmy również zwiększenie aktywności adresatów zadania w rozwiązywaniu swoich problemów. W ramach zadania oferowaliśmy porady obywatelskie w szczególności z zakresu zabezpieczenia socjalnego, ochrony zdrowia, świadczeń socjalnych, dysponowania własnością. Porady można było uzyskać od poniedziałku do czwartku w godz. 9.00 – 12.30 :
1) w trakcie wizyt osobistych: zgłaszając się do siedziby BPO w Łomży,
2) za pomocą środków porozumiewania się na odległość:
• dzwoniąc pod numer telefonu stacjonarnego 86 216 48 79,
• wysyłając pytanie za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail BPO w Łomży: bpolomza@o2.pl
• poprzez komunikator chat, formularz internetowy lub wideorozmowę za pośrednictwem strony: www.bpolomza.pl.
Realizacja zadania trwała od 1 kwietnia 2024 r. do 31 października 2025 r
„Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Powiecie Łomżyńskim w 2024 roku”

Celem projektu jest stworzenie osobom, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, możliwości korzystania z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego.
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej poradnictwo obywatelskie obejmują działania:
• dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej
• zmierzające do podniesienia jej świadomości o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach
• zapewniające wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym sporządzenie w razie potrzeby wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Uprawnione do korzystania z bezpłatnych porad obywatelskich w prowadzonym przez naszą organizację Punkcie są wszystkie osoby, których nie stać na poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej i które złożą stosowne oświadczenie.
Porady są udzielane w trakcie wizyt osobistych podczas dyżurów doradców w Punkcie odbywających się od poniedziałku do piątku po 4 godziny dziennie w godzinach od 12.30 do 16.30.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w Punkcie, zapewniamy możliwość skorzystania z porady telefonicznej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych wymagających osobistego kontaktu – proponujemy wizytę doradcy w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej.
Prosimy o umawianie się na wizytę dzwoniąc pod numer 86 215 69 18. Wszelkich informacji na temat bezpłatnego poradnictwa obywatelskiego udzielamy pod numerem: 86 216 48 79.
Zadanie pn. „Od porady do aktywności”
było realizowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Organizacji Poradniczych na lata 2022-2023.
Kwota dofinansowania: 103 863,99 złotych.
Celem realizacji zadania było zwiększenie liczby osób niepełnosprawnych i członków ich rodzin korzystających z poradnictwa obywatelskiego. Było ono adresowane do osób niepełnosprawnych i członków ich rodzin z terenu całego woj. podlaskiego. Okres realizacji projektu: od 1 listopada 2022 r. do 31 października 2023 r. W ramach zadania oferowalismy porady obywatelskie w szczególności z zakresu prawa rodzinnego, mieszkaniowego, ubezpieczeń społecznych, zatrudnienia i bezrobocia oraz świadczeń socjalnych, a także informacje o prawach i uprawnieniach osób niepełnosprawnych. Zakładaliśmy, że dzięki poradom zwiększy się wiedza adresatów zadania na temat przysługujących im praw i możliwości ich dochodzenia, wzrośnie również aktywność życiowa tych osób i umiejętność rozwiązywania swoich problemów. Porady można było uzyskać w trakcie wizyty osobistej w siedzibie BPO w Łomży od poniedziałku do czwartku w godz. 10.00 – 12.30; telefonicznie pod numerem telefonu: 86 216 48 79 w dniach i godzinach podanych wyżej; za pośrednictwem poczty elektronicznej – adres e-mail BPO w Łomży: bpolomza@o2.pl oraz za pośrednictwem komunikatora chat i formularza kontaktowego na stronie www.bpolomza.pl
„Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Powiecie Łomżyńskim w 2023 roku”

Celem projektu było stworzenie osobom, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, możliwości korzystania z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego.
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej poradnictwo obywatelskie obejmują działania:
• dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej
• zmierzające do podniesienia jej świadomości o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach
• zapewniające wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym sporządzenie w razie potrzeby wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Uprawnione do korzystania z bezpłatnych porad obywatelskich w prowadzonym przez naszą organizację Punkcie były wszystkie osoby, których nie stać na poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej i które złożą stosowne oświadczenie.
Porady były udzielane przede wszystkim w trakcie wizyt osobistych podczas dyżurów doradców w Punkcie odbywających się od poniedziałku do piątku po 4 godziny dziennie w godzinach od 12.30 do 16.30.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogły stawić się w Punkcie, zapewnialiśmy możliwość skorzystania z porady telefonicznej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych wymagających osobistego kontaktu – proponowaliśmy wizytę doradcy w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej.

Wzmocnienie działalności Biura Porad Obywatelskich w świadczeniu poradnictwa obywatelskiego w społeczności lokalnej.
Na stronie został również zamieszczony formularz kontaktowy, za pomocą którego można było umówić się na wizytę i uzyskać poradę. Porady były też udzielane w trakcie wizyt bezpośrednich podczas dyżurów pełnionych 2 razy w tygodniu po 2 godziny w poniedziałki i czwartki od godz. 10 do 12. W tych godzinach można było uzyskać poradę telefoniczną.
„Punkt nieodpłatnego poradnictwa prawnego/ poradnictwa obywatelskiego w Powiecie Łomżyńskim w 2022 r.”

Celem projektu było stworzenie osobom, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, możliwości korzystania z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego.
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej poradnictwo obywatelskie obejmowało działania:
• dostosowane porady do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej
• zmierzające do podniesienia jej świadomości o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach
• zapewniające wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym sporządzenie w razie potrzeby wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Uprawnione do korzystania z bezpłatnych porad obywatelskich w prowadzonym przez naszą organizację Punkcie były wszystkie osoby, których nie stać na poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej i które złożyły stosowne oświadczenie.
Porady były udzielane przede wszystkim w trakcie wizyt osobistych podczas dyżurów doradców w Punkcie odbywających się od poniedziałku do piątku po 4 godziny dziennie w godzinach od 12.00 do 16.00. Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogły stawić się w Punkcie, zapewnialiśmy możliwość skorzystania z porady telefonicznej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Zadanie pn. “Przez poradę do aktywności społecznej” współfinansowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2017.
Adresaci projektu
Porady można było uzyskać:
W trakcie wizyt osobistych:
• zgłaszając się do Punktu w Łomży przy ul. Szosa Zambrowska 1/27, pok.215 w dniach od poniedziałku do piątku w godz. 9-13.
Za pośrednictwem komunikatora internetowego skype:
•zgłaszając się do punktu dostępu do poradnictwa online w Zambrowie działającego
w Ośrodku Wsparcia Rodziny Caritas Diecezji Łomżyńskiej, przy ul. Wojska Polskiego 49
w każdy poniedziałek w godz. 9-13.
Telefonicznie:
• dzwoniąc pod numer telefonu stacjonarnego 86 216 48 79 w dniach od poniedziałku do czwartku w godz. 9-13.
Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
• wysyłając pytanie na adres e-mail BPO w Łomży: bpolomza@o2.pl
Warunkiem udzielenia porady było:
- podanie danych osobowych oraz danych dotyczących orzeczenia o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy, a także numeru telefonu kontaktowego przy kontaktach osobistych,
- podanie nazwy powiatu, na terenie którego zamieszkuje osoba korzystająca z porady oraz rodzaju niepełnosprawności lub niezdolności do pracy.
Zadanie było realizowane do 31 grudnia 2017 r.
Obywatelskie – AKTYWNE
Adresaci projektu
Zadanie pn. Punkt informacyjno-poradniczy dla osób 60+ współfinansowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020.
Adresaci projektu
Zachęcaliśmy do korzystania z Pakietu informacyjnego dla osób 60+, który był dostępny na naszej stronie internetowej: www.bpolomza.pl w zakładce „Publikacje”.
Odbyły się również szkolenia poświęcone następującym zagadnieniom:
- Zdrowie seniora.
- Senior w rodzinie.
Zadanie było realizowane do 31 grudnia 2016 r.
Projekt pn. Wspieranie przez doradzanie w partnerstwie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzin w Hajnówce i Ośrodkiem Wsparcia Rodziny im Bł. Marianny Biernackiej Caritas Diecezji Łomżyńskiej w Zambrowie był realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji z Funduszy EOG (http://www.eeagrants.org; http://www.norwaygrants.org).
Adresaci projektu
Porady prawne oraz informacje o prawach i uprawnieniach można było uzyskać:
w trakcie wizyt osobistych:
- zgłaszając się do siedziby BPO w Łomży. Prosiliśmy o wcześniejsze telefoniczne umówienie się na spotkanie.
- zgłaszając się do punktu w Zambrowie działającego w Ośrodku Wsparcia Rodziny Caritas Diecezji Łomżyńskiej w każdą pierwszą i trzecią środę miesiąca.
- niepełnosprawnym mieszkańcom Łomży mającym trudności z dotarciem do BPO oferowaliśmy udzielenie porady w ich miejscu zamieszkania.
za pośrednictwem komunikatora internetowego skype:
zgłaszając się do punktu dostępu do poradnictwa online działającego w Powiatowym
Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce,
Łącząc się z prywatnego komputera.
telefonicznie:
dzwoniąc pod numer telefonu stacjonarnego lub kom. w każdy poniedziałek.
w formie pisemnej:
wysyłając pytanie za pośrednictwem poczty elektronicznej,
wysyłając pytanie listownie.
Projekt był realizowany w okresie od 30 kwietnia 2014 r. do 30 kwietnia 2016 r.